Tuesday, May 29, 2012

نص ساعة مع أخو الشهيد

النهاردة ركبت تاكسي في طريقي من مصر الجديدة لميدان التحرير.. وقفلي تاكسي عليه صورة كبير لحمدين صباحي و أول ما دخلت لفت نظري إن السواق معلق كارت الشهداء في مراية العربية بس كان في شهيد معين وشه متكبر و مكتوب تحته إسمه: الشهيد محمد سليمان توفيق


بداية الكلام كان عن الإنتخابات و قالي إنه عضو في ائتلاف أهالي الشهداء و كان عضو في حملة حمدين صباحي في المطرية و هيقاطع الإعادة... سألته الشهيد يقربله إيه قالي "أخويا... مات في جمعة الغضب قصادي..." 

سكت و إتكسفت... شئ مخجل... أصلي هقول إيه؟

و بعد دقائق من الصمت المحرج بدأنا نتكلم عن محاكمة مبارك و سألته إذا كان أخوه من ضمن الشهداء اللي المخلوع متهم بقتلهم.. قالي "محمد إسمه أول إسم في المجني عليهم.. أول إسم بيندهوا عليه" قلتله إن أنا صحفية فا هاكون متواجدة و إن احنا إن شاء الله هانتقابل تاني قريب...إبتسم بذوق و قالي إن شاء الله... سألته "حد من أهلك بيحضر معاك الجلسات؟" قالي اه عادةً والدي و والدتي كانوا بييجوا لكن آخر مرة والدي راح الأمن المركزي ضربوه و سحلوه..

ساعتها بس افتكرت... افتكرت إسم الشهيد محمد سليمان... و إسم "والد الشهيد محمد سليمان" و الفيديو اللي أنا مصوراه بنفسي و الصورة اللي أنا مصوراها بإيدي لوالد الشهيد محمد سليمان و هو بيتسحل... و افتكرت نظرات عينيه المذهولة و كلاب الأمن المركزي بيجروه على الأرض.. افتكرت إن عينه جت في عيني و نزلت الكاميرا و بدأت أصرخ و حتى فاكرة كويس كنت بصرخ أقول إيه "يا نهار اسود حد يلحق الراجل العجوز" ...كانت أول مرة في حياتي أشوف حد بيتسحل.. حاجة لا يمكن أنساها و عشان كدة الصورة دايماً معايا على تيلفوني.. 

 فرجته الصورة و إبتسم بإستغراب و قالي "أيوا هو ده أبويا" .. قولتله إن أنا مصورة الصورة بنفسي... مارضيتش أقوله كل حاجة أنا فكراها لئن أصلاً مكنتش عارفة أقول إيه... 

قبل ما أنزل أخو الشهيد قالي: "أنا مش حسيب حق محمد.. لو هيعملوا إيه مش حسيب حقه... لو الناس كلها سابت حقه أنا مش حسيبه"

يا ترى يوم السبت مخبي إيه لأخو الشهيد؟ وجع قلب و حسرة؟ ولا إنتصار و فرح؟
يا ترى إيه حكمة ربنا من الصدفة المؤلمة دي؟ إيه الدرس اللي أنا المفروض أتعلمه؟



2 comments:

  1. ياريتك تواصلتى معاه اكتر ,,انا حزين الناس فقدت معنى الإحساس بإن حد منك يموت عشان الثورة والناس تتخلى عنها مش بس كده دلو يبدأو بوصف الثوريين والشهداء بأوسخ وصف ممكن
    حقيقي انا بتأثر بالسلب بسبب انى ﻻ عارف اساعدهم ف حقهم وﻻ قادر اغير من اﻻوساخ اللى حولينا

    ReplyDelete
  2. may God have mercy on the martyr

    www.90sfutute.weebly.com

    ReplyDelete