Saturday, August 20, 2011

مجلس البلالين

سرعة تحرك الاحداث من ساعة ما الثورة بدأت غير طبيعية! في حاجات كتير اتغيرت احنا ماكناش نتخيل انها ممكن تحصل... ممكن تختلفوا معايا بس أنا بنسبالي الحاجات الصغيرة بتفرق أكتر من الكبيرة... 

سألتوني يعني إيه؟ يعني مثلاً مكناش نحلم يوم نشوف جرافيتي خالد سعيد مرسوم على وزارة الداخلية في ظل وجود الآف المتظاهرين... اه ما أنا فاهمة اننا عملنا ثورة لاكن وقت ما خالد مات كنا بالعافية بنعمل وقفة صامتة على الكورنيش!

مثلاً عساكر مصر على الحدود ياما ماتوا عن طريق "الخطأ" برصاص الصهاينة لاكن عمرنا ما كنا بنسمع عن المواضيع دي عشان طبعاً النظام السابق كلب إسرائيل و رضاهم كان أهم مليون مرة من دم المصريين انما بعد الثورة حصل إختلاف و هو اننا سمعنا عن الحادث و رحنا لحد باب العمارة اللي فيها السفارة الصهيونية و إتظاهرنا...

يجب التنويه إن محصلش إختلاف في إن رضا إسرائيل أهم من دم المصريين!

دي حاجة بسيطة و يمكن في نظر ناس كتير تبقى حتى ملهاش معنى نظراً لإن يوم ١٥-٥-٢٠١١ كان في تظاهر أمام السفارة و الجيش إعتدى على الشباب بالضرب و تم القبض على بعضهم و مش بس كدة.. لما قالوا عايزين ننزل العلم كان الرد "لأ ده بنطلوناتكم هي اللي هتنزل" في إسلوب قمة  في السفالة ولا أكن الشباب دول هما العدو!

 نفس الثوار اللي معظم الشعب مخنوق منهم هما هما نفس الناس اللي شفتهم قدام السفارة امبارح... يعني لا هما اجانب بأجندات ولا هما عيال خاينة! لأ مصريين محروقين على دم العساكر المصريين الابطال و كانوا أول ناس أشوفهم يقولوا لو لازم الامر هتطوع في الجيش بغض النظر عن المبالغة الرهيبة في رد الفعل! 

طب دلوقتي بعد ٤٨ ساعة من الاعتداء اللي بيه إسرائيل خرقت معاهدة السلام لم يعتني المجلس العسكري بتوجيه كلمة لتوضيح الأمور للشعب أو بإتخاذ موقف يليق بمكانة مصر التاريخية زي ما بيقولوا! يعني الثوار يهتفوا يسقط يسقط حكم العسكر ينطصوا محاكمات عسكرية و إسرائيل تقتل العسكر مانطقوش حرف؟ بالذمة مش حرام عليكم؟

و نيجي بقى لقنبلة الموسم و كل موسم... بيان مجلس الوزارء... فرحنا و هللنا.. كان ناقص شوية و أشغل يا حبيبتي يا مصر و أقوم أرقص لما نزل يقول سحب السفير و مطالبة بإعتذار رسمي و مصر هترد على أي نشاط عسكري و قلت بسم لله ماشاء الله مجلس الوزارة بلغ و بقى راجل! ننام نصحى نلاقي البيان إتشال و طلع بالونة كبيرة فرقعت في وشنا زي الدوغوفات!

فين بقى الناس اللي كنت بتأييد المجلس العسكري ضد الثوار المجانين اللي بيضيعوا البلد بعندهم و اصرارهم على تحقيق مطالب الثورة اللي الشعب كله كان بيأيدها؟ فين ردهم على تخاذل المجلس و عصام شرف في الحفاظ على كرامة المصريين؟ حد يرد عليا والنبي

على فكرة.... موضوع الإعتداء الإسرائيلي فعلاً لو إستخدم صح ممكن يبقى تذكرة رجوع الثورة.. 


Photo Credit: Mostafa Sheshtawy - @msheshtawy

No comments:

Post a Comment