Monday, December 12, 2011

ليلة أهنت فيها الذات المقدسة: مختار الملا


محتاجة أفش غلي.. 

من سوء حظي، بنت أخو مختار الملا من ضمن "اصدقائي" على الفايسبوك.. كنت كاتبة تعليق على صفحتي الخاصة، مش تعليق، إقتباس لمقولة قالتها دكتورة هبة رؤوف على صفحتها في تويتر بعد التصريحات العجيبة بتاعت الملا عن إن البرلمان لا يمثل الشعب و حاجات كدة متطلعش غير من أحد أباطرة المجلس...

 المقولة كانت
"الشحات أحرج السلفيين والملا أحرج المجلس وصبحي صالح وأبو بركة أحرجا الاخوان وساويرس أحرج نفسه - واجب المرحلة : قل خيراً.. أو فاصمت"

أما سألتني و الملا أحرج المجلس ازاي؟ قلتلها بتصريحاته الأي كلام عن إن مجلس الشعب لا يعبر عن أغلبية الشعب! ازاي و ازاي بقى أقول إن عمها رضي الله عنه بيقول أي كلام؟! و هاتك يا ردح.. كلمة مني و كلمة منها مسكنا في بعض و في الآخر قلتلها إن واضح إن قرايب الناس "المهمة" مايعرفوش إن نظام الطبطبة بتاعت زمان راح و من ساعتها ماردتش عليا و أنا مسألتش و هكسر قلة وراها..

النقطة هنا إيه... أنا انبهرت إن لسة التفكير ده موجود!! إن أنا بنت فلان أو بنت أخو فلان و مش مسموح لحد يعترض على كلامي أو يجيب في سيرة قريبي "المهم" عشان احنا فوق الإنتقاد! يعني أنا اتفهم موقفها لو أنا كتبت مثلاً مختار الملا إبن كلب.. ساعتها ماشي أنا حبقي بوجه إهانة واضحة و صريحة لعمها و من حقها تعترض.. انما أنا بانتقاد تصريح رسمي.. فين الازمة؟ أنا مش فاهمة احنا بنرجع ورا ولا بنتقدم؟ 

كنت متخيلة أوي إن نوعية البشر دي يا إما انتهت بعد الثورة يا إما هيختشوا على دمهم و يفهموا إن مافيش حد فوق المحاسبة بس هما أصلاً هيفهموا ده ازاي إذا كل المجرمين في حق مصر لم يحاسبوا حتى الآن و تحت رعاية المجلس العسكري اللي الملا إسم النبي حارسه و صاينه جزء منه؟؟

اه يانا على الثورة اللي مافيش وراها غير وجع القلب و قلة القيمة مع كل من هب و دب! بس قدرنا كدة.. الثورة مستمرة ضد كل فاسد و فاشي و دكتاتور و مبارك و طنطاوي و ملا

"وحياتك لأفضل أغير فيكي لحد ما ترضي عليه"

2 comments:

  1. اه شكراً جداً على التصحيح

    ReplyDelete
  2. معلش يا فرح بكره لما البيه يشرف على سرير جنب المخلوع هتتبرا منه وهتقول ولا اعرفه

    ReplyDelete